Cirkus Cimba!

Ibland undrar man varför man håller på med hästar, speciellt när kl är 07:30 och - 7 grader ute! - Ja jag hade stalljour!

Jag är en person som ingen vill vara i närhetet av på mognonen, jag behöver ungefär 1timme för mig själv innan jag är en människa igen och det verkade inte hästarna förstå idag!

När jag kom till stallet skulle täckena på, på samtilga hästar, gick super bra tills det vart Peggys tur...
Hon var sur och tvär och försökte nafsa mig i jackan och armen heela tiden, fick säga till henne ett par gånger innan hon slutade, för när hon nafsar så är det ett "hot" från hennes sida det är inte öronen frammåt och smånafs för det är något roligt hästen har hittat. Men som sagt hon slutade!

Alla hästar fick täcken på sig och jag gick ut med peggy först för hon står som sagt i en sjukhage i våran hage så det blir smidigast att ta henne först!
Hur som helst fick peggt sitt hö i sin hage, och så kom Zola ut, då var hon i full färd att krypa under tråden till Peggy för att få äta hennes hö, när hon hade sitt egna. Slutade med att jag fick ta Peggys hög och lägga i mitten av hagen!

Såg senare att vattnet i stora tunnan var bottenfryst, och isen ville verkigen inte släppa, men tillslut efter tre tyngdtävlings lyft så!

Tillsist var det Emmy och Cimbas tur, hade ställt ut bådas hö påsar utanför, för att ta dem + deras påsar till hagen för att slippa en konflikt mellan alla hästar och deras hö. Emmy var först ut i hö påsen, jag vände mig ifrån Cimba som stod så lydigt still för att backa Emmy, så hör jag hur han lyfter hoven och ska undersöka påsen med höt (något som jag aldrig sett Cimba göra förut) När hö påsen väl prasslar till hoppade han rakt upp, fastade då med bakhoven i påsen och då var cirkusen Cimba igång. Runt, runt, runt for han. Tillslut fans det inget hö kvar i påsen och påsen släppte. Han lugnade ner sig så det var inga problem, men han lär ju vara rädd för påsar.

Så tipsruta 1 - ta inte två hästar + höpåsar samtidigt!

OBS - jag vet att man ska ta en häst åt gången egentligen, just för att undvika sådana händelser! Frågan är ju varför lyssnar man inte på det?!

Kommentarer
Postat av: Q med ridtravare i fokus!

sv:Haha när vi mötte fem stycken älgar förra året var jag inte fullt lika kaxig kan jag säga.Då vände vi faktiskt ;-)

mvh/Q

2012-01-30 @ 22:22:02
URL: http://qodrofenia.bloggplatsen.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0