Tömmkörning på schemat!

Idag vart det tömmkörning för damen, fick nämligen låna tömmat och gjord av Sandra (grande.blogg.se) som jag tackar för. Tömmkörning är en perfekt syssla när man sätter igång hästen efter vila samt när det är svinkallt ute då man själv rör sig väldigt mycket. Plus att det är kul också!

Jag höll bara på 40min idag men Zola vart lite trött mot slutet, Tränade mycket på tempväxlingar mellan skritt och trav, samt ökad trav osv. Vilket Zola svarade väldigt bra på, vissa stunder var hon lite seg men jag är nöjd i alla fall.
Tyvärr var jag lite ringrostig med tömmarna och tappade ytterstödet ett par gånger vilket fick Zola att bli lite förvirrad! - Något att öva på!

Har en fråga till er som är vana att tömmköra: När man tömmkör Zola i höger varv känns hon mycket "tryggare" än i vänster, vinglar inte alls i höger men när du byter till vänster varv så börjar hon vingla och vill helst byta varv. Men det är helt tvärt om när man rider, då är det höger varv hon är vinglig i, hur kommer det sig?

Kommentarer
Postat av: Sandra - ridtravaren Isola

Ingen fara :D låna på. Eftersom jag skrittar igång Isola för hand just nu, är jag inte i behov av dem. :)



Det där med att hon blir vingligare i ena varvet när du tömkör mor när du rider kan ju bero på att du när du rider använder stödet och vikten på ett spec sätt, men i det andra varvet tappar du det, och när du tömkör kan det vara tvärtom? Är bara en tanke, men det kan ju bero på det. :)

2012-02-08 @ 09:35:07
URL: http://grande.blogg.se/
Postat av: Q med ridtravare i fokus!

sv:Ja de var lagom storlek på de där tassarna.Dock var det där troligen tikens spår för hannens är större .Så nu är vi förvisade till ridbanan här hemma eftersom de revirmarkerat sig igenom hela byn.Känns mindre roligt .

mvh/Q

2012-02-08 @ 12:00:03
URL: http://qodrofenia.bloggplatsen.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0