Bett, snällt eller elakt?!

Något som jag gör för att lära mig nya saker är att läsa olika artiklar och sedan återberätta dem här på bloggen. Och i dagens inlägg ska jag skriva om bett, och deras inverkan. Artikeln som jag läst heter "så påverkar bettet din häst" - från tidningen Hippson! 

OBS: Hästens munn är egentligen inte skapt att ha ett bett i munnen, det finns helt enkelt inte plats för det, så därför bör man välja bett med nogranhet!

Först och främst vill jag säga, ingen häst är den andra lik, vare sig i munnen, beteende eller dyrlikt. Alla hästar reagerar olika med olike bett. Något man bör göra som häst ägare är att kolla fall bettet verkligen passar. Det man ska kolla enligt artikeln är, gomen, mungipan, tungan och lanerna! 
Vissa hästar har en alldeles platt gom, medan andra har en "valv" formad. 

Direkt kontakt med den hårda delen av gomen och bettet ska undvikas!

Vanligt tvådelat träns bett, ligger som ett V ner mot framtänderna och när man inte tar i tygeln trycks den ledade delen upp mot gomen, men när man har studerat röntgenbilder när ett tygeltag förs så trycks den ledade delen ner mot tungan. 
Många tror att det är tvärt om, att den ledade delen trycks upp mot gomen när man tar tygeltaget. Men inte enligt denna artikel. 

"bettlöst är inte snällare"

Enligt denna forskning som gjort på hästar, så är bettlöst inte det snällare alternativet, när man rider med ett bettlöst bett eller vad man ska säga så bör man vara medveten om att det istället ökar trycket på underkäken och nosen. Dock beror det helt och hållet på hur långa skänklarna är på bettet, samt hur hårt kindkedjan späns. 
Hackamoret utmärker sig lite från de andra typerna av bettlösa bett, förutom att ge tryck på nosryggen och underkäken bildas det ett starkt tryck på nacken av hackamoret. 

"Mildaste betten"


De mildaste betten mot gomen är rakt tränsbett samt stångbett, nästan alla ledade bett ger ett tryck i gomen av någon form. Gagsbett ger ett ökat tryck jämfört med vanliga tränsbett. 

Att använda dubbla bett så som kandar dubblas trycket på lanerna med tanke på att bettet är placerat på ett sådant kännsligt område i munnen, om man ska rida med kandar, bör man rida med förstånd och försiktighet!

"Så oavsett vilket alternativ vi väljer kvarstår det faktum; det är ryttaren som avgör hur skarp betslingen blir" - Hippson

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag vet inte vart jag ska börja, när jag läste denna artikelt vart det lite snurr i mitt huvud, dock var det en intressant artikel tycker jag och jag ville dela med mig av den till er läsare. Dock känns det som om jag har fel i mitt tänk med bett eller så har dem det. Som sagt jag trodde inte att Hackamoret till ex gav ett tryck på nacken, nu vet jag inte vilket hack dem menar det finns ju en rad olika. Samt att tvådelade bettet gav tryck på gomen när man inte tog i tygeln hmm, jag bör nog tänka om lite, verkligen studera vad som händer och tänka igenom. 

Jag vet inte vad ni läsare tycker om denna artikel skriven med mina ord, men den sista kommentaren om att bettets stryka avgörs på ryttaren kan man hålla på och diskutera fram och tillbaka i evigheter. Jag tror till viss del att visa bett kan vara mildare mot hästen beroende på ryttarens hand. Men inte alla! 

Om jag skulle vara ärligt trodde jag att jag skulle få mer svar från denna artikel men det gav mig nog mer frågetecken?

Vad tycker ni?

Kommentarer
Postat av: Q med ridtravare i fokus!

sv:Kul att du gillade inlägget och jag tycker du tänker sunt i ditt tänk kring upplägget för igångsättningen av din häst.Hur länge har hon vilat?

mvh/Q

2012-02-16 @ 19:56:25
URL: http://qodrofenia.bloggplatsen.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0