Foderstater...

Dessa foderstater säger jag bara, satt till kl 00:00 och räknade. Vi ska inom en snar framtid köpa nytt hö till Zola. Då våran hölevrantör har slut. Josse och Marre har samma hö till Peggy och Cimba och dem fick med analysen på höt med alla värderna. Så det var bara att sätta sig ner och räkna lite. Och ringrostig var man hah! 

Kom i alla fall fram till att Zola ska ha 12kg hö/dag av detta höslag. 

Men sen när jag skulle räkna ut mineralerna, ja då tog det stopp lite. Fick i alla fall ut kvoten 1,7.
Sen kommer den stora frågan, hur ska man veta hur mycket mineraler hästen ska ha om man får ut kvoten 1,7? 

Sjäva analysen ser ut såhär:


TS: 82
Smrp: 34
MJ: 7.6
Ca: 3.1
P: 1.8
Mg: 1.2
K: 9.0

Jag har räknat på att Zola väger 450Kg. Normalfödd alltså tillägg på 5% (Eller om jag tog för svårfödd häst alltså 10%) Sen har jag räknat med att Zola tränas ibland alltså tillägg på 17%. Och då fick jag ut att hon ska ha 12kg hö av detta höslag. 

Som sagt jag kan ha räknat fel igår i mitt trötta tillstånd. Så om någon vänlig själ kan förklara lite om hur det där med kvoterna fungerar vore jag tacksam! :D



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0