Spänd mage!

Herregud vad orolig jag vart för Zola, hästarna har i alla fall bytt hage nu till en hage med mer gräs i, och jag är en sådan människa som gärna "vänjer" hästen vid mer bete. I alla fall vet jag att det inte är bra för en häst att gå på minemalt bete och sedan gå på superbete som jag kan kalla det ibland. Hästarna har gått i en hage nu i 2månader med knappt något gräs i, dem har fått stödfodrats med hö (i alla fall Zola) och sedan när man byter till en annan hage med gräs blir det ju lite av en chock! 

Hur som Zolas mage var i alla fall väldigt stor och spänd så jag valde att inte rida idag. Hon känndes inte bra så att säga! Har även fått dragit ner på höt till 8kg istället för 10kg då hon lämnat massor. Hon fick även gå in tidigt idag just för att få vila magen lite. Och jag kan ju säga att hon INTE åt av sitt hö i boxen, och att hon stod och sov. Klämmde lite på magen och hon vart lite små sur (vilket hon aldrig brukar bli annars) så jag är lite orolig för henne, hoppas hon inte får kolik eller något! 

Men men slutar kl 2 i morgon så då blir det att pipa iväg till stallet och byta hage på henne, så hon får gå i den med mindre gräs eller så ställer jag in henne en stund med Peggy som ändå har boxvila så då får hon lite sällskap!

Ska hör med stallägaren om jag kan få byta hage på henne först och främst känns väldigt tidigt att ställa in henne för dagen liksom, men man måste göra det man måste om jag inte får byta hage får jag väl ställa in henne helt enkelt så är det!

Kommentarer
Postat av: Matilda

Tar du inte in henne på nätterna än?? Eller vad menade du? =)



SV: Tack, ja det är snyggt =D

Nej jag har inte hittat någon än :S Chemin ska inte ha en för hon tar mamma och min syster, men de kan inte ta V för hon kräfs lite mer :S

2011-10-27 @ 02:40:06
URL: http://vickysutbildning.blogg.se/
Postat av: Q med ridtravare i fokus!

sv:Rätt mat och borsta som en tok är väl receptet på den pälskvaliten haha..



Det du bör tänka på lite nu på hösten och så där när det gäller gräs är faktiskt fångrisken. Gräset pumpar en hel del fruktan (socker) nu på hösten vilket kan ge en störd tarmflora. och då frostgräs först och främst mvh/Q

2011-10-27 @ 10:21:00
URL: http://qodrofenia.bloggplatsen.se/
Postat av: Bonnie

sv: Tack:)

2011-10-27 @ 19:58:28
URL: http://teamkarlsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0