Utvekling av tidigare inlägg!

När jag skrev om den eventuella nya djurskyddslagen (att det ska bli förbjudet att använda spöt att driva på en häst).
Känndes som jag inte riktigt utvecklade mina funderingar så väl! 

Jag personligen tycker det är rätt med den lagen, men som jag skrev innan, då kan dem förbjuda sporrar också (eftersom det används på fel sätt också kan jag tycka). Det jag har lärt mig att använda spöt till (från ridskolan) är just till att driva på hästen, vilket jag nu anser som sagt är fel, jag har lärt mig att det är en "förlängd skänkel" vilket jag har nytta av när jag rider Zola ibland. 
Jag använder aldrig spöt till straff eller driva! 

Dock vet jag inte fall lagen ska specefikiseras mer, alltså inget spö i hoppning, trav, galopp (där jag tycker det syns mest att det är för att driva hästen frammåt!) Det är redan förbjudet att använda pisk i trav i Norge. 

Det lär bli väldigt svårt att kontrollera att lagen följs, så många som jag kan se dagligen som använder spöt fel. 

Och vart går gränsen för driva med pisk, menar dem att när pisken är i kontakt med hästen eller rent generellt. Jag har lärt mig att ex långpisk är det mest ljudet som driver. Kommer det också bli olagligt? 

Fick höra från en gamal gubbe i granstallet som är väligt duktig med hästar att en bra kusk ska använda spöt till att döda bromsar, blinningar ect. Det används alltså INTE till att driva hästen! (enligt honom, sen om det stämmer vet jag inte).

Spöindustrin då, ja den kommer ju inte vara så "blomstrande" om denna lag kommer in (tror jag). Ex dressyspön kommer förmodligen vara på marknaden eftersom det spöt är mer för att "länga sin skänkel" medan hoppspöna (tror jag) kommer se sina dagar räknade, då jag anser att det är ett spö endast för att driva (jag kan ha fel, kom gärna med era synpunkter!). 

Bild lånad från Google. Vad tror ni hon har spöt till?

Här är mina funderingar, vad är era, är detta ett bra förslag på lag eller inte?

Kommentarer
Postat av: Q med ridtravare i fokus!

sv:Men tack !!Vad glad jag blev att du tyckte det.Vi har ju byggt det mesta själva =)

mvh/Q

2011-11-29 @ 23:02:12
URL: http://qodrofenia.bloggplatsen.se/
Postat av: Carro

SV: Ja men visst är det! 589:- gick tränset på, och tyglarna köpte jag till för 179:- :)

2011-11-29 @ 23:10:43
URL: http://sundsvallsryttarna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0