ny djurskyddslag?

Läste i tidningen som kommer hem varje morgon att det har kommit ett nytt förslag till djurskyddslagen. Förslaget innehåller balnd annat att det ska bli lag på att katter ska vara chippade/tatuerade i örart och om man ska ha ute katter så måste dem vara kastrerade. Sen ska det även bli olagligt att lämna bort en katt (vad jag fattade överge katten så som "sommar"katter!)

Nu till det som rör bloggen, det stod även att det skulle bli förbjudet att driva på hästar med pisk!
Bra eller dåligt, ja det är frågan, det finns ju två olika driva. En metod är att slå hästen med spöt, och en är att driva på med ljudet som kommer från spöt. Jag antar att metoden där man slår hästen med spöt kommer bli förbjuden.
Men som ett motargument, alla dem som använder sporrar fel, där dem vinlar in härlen innåt mot magen och driver på, jag tror personligen att det gör minst lika ont som att få ett spö rappad på rumpan, om inte ondare!

Jag tror även att denna nya lag (om det träder i kraft kommer bli väldigt svår att hålla koll på.

Vad tror ni om denna eventuellt nya lag?

Kommentarer
Postat av: sandra - ridtravaren Isola

Något jag tycker är bra, är lagen om att kastrera katter. SJUKT jäkla bra enligt mig HAHA :D



Jag tycker du har rätt om att spöt och sporrarna gör lika ont :O

2011-11-29 @ 21:15:27
URL: http://grande.blogg.se/
Postat av: jossan

Hörde det av min hovis här om dagen.. Tycker den lagen verkar vara lite knepig faktist. Jag hoppar med spö för min egen skull, jag känner mig säkrare då. Modigare. Någon gång om hon tvekar inför något hinder så duttar jag en gång. Det är ju knappast en smäll hon får ens..



Då är sporrar BETYDLIGT värre.

2011-11-30 @ 08:20:12
URL: http://minfux.blogg.se/
Postat av: Emma

Tycker att lagen som gäller katterna är bra, det finns alldeles för mycket katter som driver omkring vind för våg och tvingas bli mer eller vilda för att överleva.

Men lagen ang.spöet känns avig, jag använder "pekpinne" ibland då jag inte använder det för att "spöa" hästen utanför att "peka" ut vad det är jag menar. Så då är det frågan om vad de menar med att driva med spöet. Sen håller jag med om att sporrar isf också borde lagstadgas! xD

2011-11-30 @ 13:10:02
URL: http://sundsvallsryttarna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0