Sadelprovning!

Fick hem en nybegagnad sadel igår, utav min klasskompis. Hans häst gick hastigt bort därför ska han sälja sina sadlar. Märket är hur som helst Sadelgrossisten. Alltså samma som vi har på Allroundsadeln. Fast detta är en Dressyrsadel!

Jag gillar verkligen det märket, men har stött på lite problem. Först och främst är det inte dressyrsadeln som gör att Zola går konstigt i höger varav, hon gör precis likadant med allroundsadeln, går bra till en början men sen när hon är uppvärmd vill hon inte "söka sig" till staketet. Nu pratar jag om Olympic sadeln. Alltså denna:


Jag tycker att sadeln ser ut att ligga bra på hennes rygg, men om man inte spänner sadelgjorden är den liksom för rak. Om man sitter i den och har sadelgjorden spänd så följer den ryggen, Jag vet inte hur pass viktigt det där (det jag vet är att sadeln får inte vara för svängd/rak när man sitter i den)
Nackdelen med denna sadel är ju att det är en 17,5" vilket är förstort för mig.
När man rider med den, klämmer den ingenstans, och hon har fri bogrörelse. Har dock en tendens att glappa lite vid bossorna.

Sen till Sadelgrossisten sadeln, förutom att jag tycker att detta märke är bra så tycker jag sadeln är mycket fin, dels är den ju i läder, och passformen ser mycker bättre ut än Olympic sadeln, den följer med Zolas rygg. Och den är inte för rak om man inte har sadelgjorden spänd (när man testar en sadel är det viktigt att du har sadlgjorden spännd, du rider ju inte utan en). När jag red den så var det fria bogrörelser (skulderbladen tog inte i) och den klämmde inte på ryggen, men nu kommer problemet med denna sadel, jag tror den är för tight i manken, alltså när jag satt i sadeln och skittade och travade lite så fik jag precis plats med min hand mellan sadeln och manken, och när man red lätt så klämdes handen, så nu är frågan är den då för trång?

Här kommer bilden på sadelgrossisten:




Som ni ser på bilden, är olympicsadeln mer fri vid manken än sadelgrossisten!


Kommentarer
Postat av: josefine m. ridtravaren Bellie

Tycker att Olympic ligger i bakvikt, och är för smal. Den nedre ser ut att ligga bättre i balans, men den får ju absolut inte ta i manken :o Isf är den sadeln nog för lägre mankar, för skulle du ha samma sadel i en smalare bomvidd skulle tyngdpunkten försvinna bakåt och hamna i bakvikt. :-/

2011-05-10 @ 14:52:47
URL: http://minfux.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0