Kändes som att rida Zola igen!

Bestämmde mig för att rida i torsdags, även fall Zola har kommit in i en sådan "jobbig period" i stallet. Dem har ju släppts på lite mer bete nu igen så hon får ju sådan energi ut av det att hon inte vet vart hon ska ta vägen. Hur som hade hon stått inne och vilat en stund, så nu var hon lugn.

Hade tänkt rida dressyr på banan, övergångar och ökningar, men fick snabbt ändra mig eftersom paddocken så ut som en vattenpöl. Så temat för denna ridtur vart lösgörande/planerande av väg!
Eftersom Zola är lite smått rädd för vatten så gick det väldigt bra. Hon tog ut vägarna och jag fick verkligen en ridkänsla. Skrittade och travde bara, och jag satt ner hela tiden i trav. Och även där vilken ridkänsla. Nu åkte man inte häst, utan nu red man häst, behövde knappt använde underskänkel utan styrde henne med övreskänkel!
Använder mig utav Gripstick när jag rider, så man sitter verkligen i sadeln, många tycker att det kanske är fusk, men jag tänker såhär: Om du aldrig har känt kännslan du ska till, hur ska du då kunna ha några mål?

Så nu när jag har känt hur det ska kännas så vet jag exakt vad jag ska sträva efter, hur jag ska sitta för att ge Zola mest stöd. Kommer succusivt ta bort gripstick för att kunna rida utan det. Vi har ju bara gripsticket på dressyrsadeln då den är sjukt hal att sitta i, men i allroundsadlen som inte är hal är det hur lätt som hälst att sitta ner. Så jag har kommit en bit på väg!

Åter till ridpasset, under ridpassets gång vart jag sugen på att testa Zolas vattenrädsla. Förut ville hon absolut inte gå i vattnet under några omständigheter. Och om du kom i galopp i skogen och sedan kom en stor vattenpöl så tvärnitade hon eller så försökte hon hoppa över den. Men idag (torsdags) gick hon bara i vattenpölen på ett djup av hela 1dm, sen stod hon där och sparkade med frambena i vattent. Jag trodde verkligen inte mina ögon, fick knappt iväg henne från vattenpölen! :D
Sedan skulle jag testa att trava i den, men då vart det tvär nit! haha!

Dagens outfit:





Min fotolärare hade sätt IG om han fått sett dessa bilder hah! Så ni får ursäkta dem, och min dåliga digitalkamera!

Ville bara summera detta ridpass, att det var som att rida Zola igen, och inte någon galen/slö/tråkig/jobbig/stark Zola, utan bara vanliga roliga Zola! :D


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0