Dag 1 - Presentera dig och din häst

Mitt namn är Beatrice Hanssen, och jag går sista året på gymnasiet. Jag går media - produktion och event.
Jag är 18år och jag har alltid haft ett häst intresse. Har hållt på med hästar sen jag var 4år. Min andra stora hobby är att fotografera. Kanske är lite dålig på att lägga upp bilder. Men jag ska bli bättre på det. Om jag inte är i stallet, eller ute och fotograferar är jag med mina vänner.



Min häst då, jo hon heter Big Lady Zola. Men kallas för Zola eller Zolabus, hon är ett svenskt varmblod. Som är omskolad till ridhäst. Jag och min syster fick henne tillsammans för ungefär 5år sen. Hon är en väldigt bestämd dam, som inte lyssnar på någon till motsattsen har bevisats. Hon är brun med vitt hår i pannan, och hon är född 1992 den 27 april. Något som kännetecknar henne är att hon gillar att "spela" med gallret på boxen, hon drar mulen och läpparna mot gallret så det låter. Och sen håller hon på och gamar och tuggar mycket och slänger ut tungam. Vilket jag tycker är lite charmit, har inte varit med om en häst som gjort så förr.
Hon älskar pepparkakor och mandariner. Och hon gillar inte att bli ompysslad, framförallt inte pussar. Så om man mot all för modan ska pussa henne så får man vara snabb!





Kommentarer
Postat av: josefine

SV: Nej jag longerar aldrig. Tycker att det är totalt meningslöst och absolut inget gynnande för hästen (mer än att man möjligtvis kan få ur överskottsenergi).



Anledningen till att jag longeras när jag sitter på är för att vi ska få in vänstergaloppen och behålla bjudningen, inte för att hon på något sätt ska arbetas. Longering under ryttare kan göra ryttaren gott oxå genom att den bara kan fokusera på sin sits och sin ridning. Men emot hästen är det totalt meningslöst att springa varv på varv..



Tömkör man kan man inverka på hästen och arbeta den ordentligt, utan massa inspänningar och skit.



:-)

2011-01-05 @ 14:34:34
URL: http://minfux.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0