Ridturen idag!

Ridturen idag gick bra, hade verkligen inte förväntat det med tanke på att det blåste jätte mycket uppe i stallet. Zola som jag säkert har nämt tidigare blir väldigt spänd i kroppen när det blåser ute plus att allt är läskigt, det tyckte hon idag med, men det som förvånade mig var att hon ändå var arbetsvillig, det brukar hon inte vara när hon blir rädd för allt. Spänd var hon inte eftersom jag masserade innan ridpasset och efter! 

Men det är sånt som är så kul, även fall hästen blir rädd, är spänd eller allmänt fjantig att dem ändå försöker det är det som räknas! 

Idag skrittade vi bara, men vi övade på halter, framdelsväningar och ryggning. Allt gick super, mest förvånad vart jag att hon gjorde en framdelsväning åt höger, då hon är lite skänkeldöd på den sidan (hon var så när hon kom) Så om någon har några tips som hur man kan försöka få bort det så är jag tacksam för svar! 

Har testat massor, rida utan stigbygel på den sidan, sporre på den sida, lagt bak/fram skänkel för att se fall hon reagerar men inget har funkat. Ibland kan det funka om man rider med ett dressyrspö på den sidan, för då är hon mer allert så att säga men jag tycker spön är så otympliga så efter max en kvart ligger spöt på backen för jag orkar inte hålla i det längre. Så skriv på fall ni har tips/övningar vad som helst! 

Nu blir det i alla fall vattengympa!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0