Kunskap eller okunskap?

Läste lite kommentarer på minfux.blogg.se blogg. Och då var den en som hade kommenterat hur Jossan kunde få så mycket kunskap, eller fall det var okunskap på 4år.

Jag har hållt på med hästar i 15år och jag tycker det är svårt att få mer kunskap, hur vet man att allt stämmer eller inte stämmer?

Jag menar för inte så länge sen var ex pessoa bett ett bra bett till heta hästar sen vart man än läser så står det i princip "RID INTE MED DET BETTET!"

Lika så med vitlökspulver på sommaren. Förut var det hur bra som helst, men nu säger folk att man absolut inte ska använda det för det är farligt (kommer ej ihåg varför det var farligt men har hört att man inte ska använda det).

Jag brukar gå på magkänsla, men egentligen hur vet man att allt är sant eller inte?
Jag går media och där får vi lära oss att vara självkritisk mot webbsidor, men så fort man söker på något på google. Så är det bara bukefalos som kommer upp, och där är det ju mest åsikter som publiceras. Oftast utan någon speciell källa så man kan kolla om det stämmer.
Oftast fins det även sidor som ex säger att det är okej att rida med pessoabett. Så för en okunnig person kanske det låter jätte bra, medan för de erfarna låter jätte dåligt.

Så hur gör ni?

Läser ni böcker? Om boken var skriven för 20år sen så är det ju inte säkert att allt stämmer rent emot vad vi gör idag.
Har ni några boktips som man kan läsa om diverse saker?

Lika så fall man frågar en person, den kan ju vara helt ute och cykla medan en annan som frågar har noll koll, hur ska man tackla det. Alla vill ju sin häst det bästa!

Kommentarer
Postat av: josefine

Logik! :D Its all about logik... Hehe :p Ne men det är bara att tänka sig konstruktionen på ett bett så förstår man hur det fungerar, och använder man sen sunt förnuft så vet man att det inte hör hemma i en hästmun.



Vitlökspulver finns det väl, vad jag vet ingen forksning på att det är bra till något? Så där kan man ju lyssna på vetenskap och forskning.



De mesta handlar om logik och sunt förnuft. Alla har ju olika åsikter så.. :)

2011-02-06 @ 09:00:55
URL: http://minfux.blogg.se/
Postat av: Bonnie

Jag läser en hel del, försöker hänga med i det senaste som händer med hjälp av tidningar, går kurser, på föreläsningar och tar internetforum på internet med en nypa salt för det finns en hel del puckon överallt tyvärr, men även lite kunskap här och var om man sållar.



När det gäller vitlöken så har den ju använts för att stöta bort insekter och fästingar men forskning har visat att vitlök kan ge anemi(blodbrist) hos häst.

2011-02-07 @ 21:50:24
URL: http://teamkarlsson.blogg.se/
Postat av: Felicia & ridtravaren Stardom

Sunt förnuft är nog grejen! Alla har ju olika åsikter och så dock... Men det beror ju på "vilken stil" man har, alltså typ western, klassiskt och så!



Håller också med om att det känns som man inte kan lära sig mer efter 14 år (inte 15 för mig :P) Men man får helt enkelt hålla sig uppdaterad! ^^



Sv; Hästen på min blogg är min Ridtravare Stardom (Boffe)! =)

2011-02-08 @ 19:18:42
URL: http://lifeofstardom.blogg.se/
Postat av: Lydia - om hästlivet på Irland

Jag har också hållit på med hästar hela mitt liv men jag lär mig nya saker hela tiden.

Man lär sig absolut mer efter 15 år!



Min åsikt ang saker och ting baserar jag på mitt eget sunda förnuft och egna erfarenheter och så tar jag förstås in kunniga personers åsikter osv.

Men då menar jag verkligen erkänt kunniga personer, jag tar tex allt jag läser i bloggar/på forum med en nypa salt ;)



Haha blev långt nu ;D

2011-02-09 @ 02:26:25
URL: http://lifeatsulmurhouse.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0