Höger eller vänster?

Gjorde det där häst testet på svenska ridsportsförbundets hemsida (tror det var den sidan). Det kom en fråga om på vilken sida hästen ska gå på. Jag svarade i alla fall höger, för det var den sidan som jag blev lärd att hästen skulle gå på från ridskolan. Det gjorde vi varje gång vi skulle ut i ridhuset eftersom hjästen skulle vara intill väggen och vi svängde alltid höger i öppningen.

Som ni kanske vet svarade jag FEL det skulle vara vänster sida. Testa det i morse när jag släppte ut hästarna, och fy vad konstigt det kändes. Kändes som man hade noll koll liksom. I och med att jag är höger hänt så känns det helt enkelt bättre att ha hästen närmst min "starka hand" (jag vet ju självklart att man inte kan hålla emot en häst som vill där ifrån) Men den käns bäst i alla fall.

Så spelar det någon roll vilken sida hästen går på egentligen?
Och om det gör det varför ska hästen gå på vänster sida?


Om inte jag har fel så ledar han hästen på höger sida, denna bild är publicerad i samband med http://www3.ridsport.se/Hastkunskap/Hagen/Tips-vid-in--och-utslapp/ Så varför är svaret höger fel på testet som finns på denna sida, när dem själva publicerar en bild på en kille som leder en häst på höger sida. Ska dem inte föregå med gott exempel?


Kommentarer
Postat av: Tova

Vera går bakom mig, eller på min högra sida. Beror på :)

2011-02-06 @ 11:04:37
URL: http://kazince.blogg.se/
Postat av: Q med ridtravare i fokus!

Jag tror du missuppfattat texten lite..Det står att man ska GÅ på HÄSTENS vänstra sida ;-)

mvh/Q

2011-02-06 @ 14:08:13
URL: http://qodrofenia.bloggplatsen.se
Postat av: josefine m. ridtravaren Bellie

SV: Betalar 1700:-/år. :)



Jag tror att du misstolkade frågan... För jag fick rätt på den, och jag har hästen på höger sida normalt. Frågan var nog vilken sida man själv skulle gå på, eller?



Jag varierar iallafall. :-)

2011-02-06 @ 18:04:54
URL: http://minfux.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0