När man ser saker med nya ögon!


Förra vintern började letandet efter en ny dressyrsadel till Zola. Varför en dressyrsadel?
Vi fick det tipset av en sadelprovare att Zolas modell på kroppen skulle vara enklare att hitta en dressyrsadel som passar.
Detta var den första sadeln som jag provade på Zola, och det är en Wintec Isabelle werth.
Först och främst tycker jag att sadeln ser ut att ligga i bra balans över hästryggen, och ryttarens vikthjälper skulle hamna rakt över hästen. Alltså inte för långt bak, eller fram.
Men sadeln kommer inte ner ordentligt. Antagligen för smal för Zola kanske?
När jag provade den på Zola och gick runt Zola och kollade så såg den helt enkelt inte ut att ligga bra pga att den hamnar så högt upp.
Jag skulle verkligen vilja testa en större storlek för att verkligen se om den är för smal. Den här sadeln är Vid tror jag. Har för mig att Josse sa att den var vid, men hon hade x-vid förut eller om det var tvärt om. Detta är i alla fall Peggys sadel, och hon är en ponny av kraftigare modell.

Vad tror ni, är jag helt ute och cyklar?


Kommentarer
Postat av: Josefine Freéd

Den ser något smal ut, ja. Men sen ska man ha i åtanke att luftstoppade sadlar ser alltid ut att ligga "ovanpå" hästen innan man satt sig eftersom luften då är ofördelad förrän man satt sig i den, då den fördelar sig och kommer ner.



Men som sagt den ser något för smal ut på bilden.

2011-12-10 @ 15:09:06
URL: http://minfux.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0