Bett.

Jag har länge funderat på allt detta som skrivs om bett. För några år sen var Pessoabettet väldigt populärt och nu när man rider på det så klassas man som väldigt okunnig. Att just allt går i tränder. I morgon kanske det är det vanliga tredelade bettet som dissas av alla kritiker.
Jag är varken för eller emot Pessoabett men jag kan tycka att det är väldigt onödigt att hesta upp sig för att någon rider med ett pessoabett eller fall man ex undrar något om just detta bett. Läst väldigt mycket på ex bukefalos och där blir man idiotförklarad av det  flesta om man nu undrar något om just ett pessoabett.
För er som kanske inte visste det så är "pessoabettet" ett kör bett, anledningen till att det finns i ridsporten är för att Nelson Pessoa red på detta bett när han hoppade. Idag vill Nelson Pessoa inte förknippas med detta bett.
Men en sak som jag tycker är väldigt konstigt är att det verkar vara helt okej att man kör på detta bett men att rida det är helt vanvettigt.

Men blir det inte samma inverkan om man kör som om man rider?

Jag sitter här och funderar bara, är det någon som vet hur det hela startade?
Eller är det någon som vet vem det var som gjorde de första studierna kring detta bett?
Något som jag där emot kan säga, är att jag tycker det är väldigt konstigt att folk säger att "när jag red med pessoabettet så slogs hästenständer ut och att hästen började blöda massor i munnen". Kan ju då meddela att då rider man helt fel. Detta kan inte bero på att man bara rider på ett pessoabett. Det måste vara  andra faktorer som är inblandade.
Har varit inne på en hästtandläkaren Torbjörns hemsida: http://www.djurtandvardskliniken.se/
Där han rekomenderar att man ska variera bett, mellan deladebett, odeladebett och bettlösa bett. Du ska även variera nosgrimma när du rider. Tycker alla borde läsa om bett på hans hemsida det är väldigt intressant!
Och slutligen vilket bett eller vilka rider du på egentligen?

Kommentarer
Postat av: Q

Vilken trevlig blogg du har..=)

2010-11-24 @ 19:51:45
URL: http://qodrofenia.bloggplatsen.se/
Postat av: Michelle

Jag brukar variera mellan hackamore, tredelat, tvådelat, rakt bett och gummi bett. Behöver inge starkt bett på mina ponnys då dem går bra utan :)

2010-11-26 @ 21:59:43
URL: http://ponnyofc.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0