Svårt att lära ut!

Idag tog jag med min lillebror till stallet, han hade suttit framför tven i 6 timmar och inga av hans kompisar var hemma så han hade ingen att leka med, så han fick helt enkelt följa med till stallet.

Hade mockat och fixat hö på morgonen (hade stalljouren) så det var bara motionen kvar, så jag bestämmde mig för att hålla en ridlektion för honom. Han är verkligen en nybörjare. Dock är hans sits bättre än dem flestas som har ridit ett par år!

När jag gick runt där i paddocken med Zola i ett grimskaft insåg jag hur svårt det är att lära ut, det som är en självklarhet för mig är inte det för min lillebror. Hur som så gick det väldigt bra för han lyssnade väldigt mycket, och bra!
Tillslut red han i princip helt själv (fast jag höll Zola i grimskaftet). Det är mycket lättare att hålla en lektion för någon som har ridit ett tag än en nybörjare det vill jag lova!

Vi höll på i skritt bara, lite tempoväxlingar i skritt och halter. Men vi skrittade runt i paddocken i minst 30 min!

Något som jag verkligen uppskattade idag var att jag sa till Rickard (min lillebror) att man ska berömma så fort hästen gör rätt. Och när jag tittade på honom efter varje halt, och igång sättning så klappade han henne på manken, så himla sött! :D


Rickard på Zola när han var 5år tror jag, tycker även där att han har väldigt bra sits, Zola ser dock inte ut mycket för världen, där hade vi haft henne 1 år, och massor av strul med fodret! :(
Rickards sits var mycket bättre idag, så se upp för honom i framtiden, om han satsar på hästar hah!


Ny tagen bild på Madde och Zola, så ser ni skillnaden? nästan så man inte tror det är samma häst!


Kommentarer
Postat av: Matilda

Så fina bilder!

2012-01-07 @ 12:22:53
URL: http://vickysutbildning.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0