Djur med respekt, djur som är rädda?

Något som jag kan bli fruktansvärt irriterad på är människor som väljer att slå, skrika och dra sina djur, gäller hästar som hundar till katter osv. Blir även irriterad på folk som skyller på att djuret är dumt när det inte fattar komandot från ägaren. Inser inte folk att det kanske är dem som är problemet, att det är dem som inte ha kunskapen för att just äga ett djur?! 

Jag varnar redan här för ett långt inlägg, för jag kan hålla på i dagar med ett sånthär ämne!

Jag har alltid älskat djur, men om ett djur är rädd för mig är det inte roligt att hålla på med det djuret. Jag vill absolut inte bli behandlad med rädsla!
Det värsta jag vet är att folk tror att det går att lösa om man ex slår till djuret när den gör fel, eller skriker på det om det gör fel. Men problemet ligger INTE i djuret, det ligger hos oss som människor då vi inte kan ge rätt komando eller förutsättningar till att djuret ska lyckas!

Jag har setat på läktaren på  ridskolan som ligger nära och kollat på olika ryttare, oftast hör man "NEEJ" men aldrig något "BRAAA". Varför ska det fokuseras på det negativa?!

När folk tror att rädsla och respekt är samma sak vet jag inte vart jag ska ta vägen, det går inte att piska, slå, skrika, putta, dra ett djur till lydnad för då blir djuret RÄDD för dig till slut. Varför inte jobba som ett team istället för att dra åt olika håll. Om djuet är rädd för dig är det inte en bra relation ni har enligt mig! 

Jag blir uppgiven och ledsen när man ser folk behandla sina djur som skit rent ut sagt. För mig är djuret en vän, slår, sparkar, skriker och drar du i din bästa vän? - Nej jag tror inte det!

Djur visar sina känslor på ett annorlunda sett, dem gråter inte, inte skrattat inte svär när dem är arga. Om man är en djurägare bör man veta att det djuren visar är vad vi som ägare måste kunna tolka!
Ex sparkar hästen när jag masserar ryggen - ja då har den förmodligen ont, spänd eller känner ett obehag när jag masserar. Är den mer i luften än på backen när man rider ja då kanske det är fel foder, eller den har ont någonstans. Som sagt djuren pratar med sitt kroppsspråk inte med ord!

Och om du vinner ett djurs hjärta så vet du att du kommer ha en vän för livet, men du vinner INGET på att slå, sparka eller skrika!


Kommentarer
Postat av: Josse D

Jättebra inlägg! :)

2012-02-23 @ 21:33:12
URL: http://stallmolke.blogg.se/
Postat av: Q med ridtravare i fokus!

Även jag ger tumme upp för detta inlägg =)



sv:I dag var han nog mer i luften än på marken.Jag har sett i flera dagar att han gått och laddat och haft massa energi som han behövde göra sig av med.Det är bara att ta det hela med ro.Han är så överambitiös att det blir galet så man får helt enkelt ta det hela med ro eftersom han är så känslig i dessa lägen.Han blir som en tickade bomb och det gäller att vara före honom hela tiden och inte göra någon stor sak av det.Han var jätte trevlig på vägen hem och frustade förnöjt och verkade tycka att han var bäst i dag med sina cirkuskonster haha...Tokhästen!<3

mvh/Q

2012-02-23 @ 21:40:55
URL: http://qodrofenia.bloggplatsen.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0