Vår vilja eller hästens Vilja?

För några dagar sen så läste jag en krönika tror jag det var, det handlade om travhästar! 

Rubriken löd "sluta lådsas att det är hästen som vill!"

Det fick mig verkligen att tänka till, som ni vet så vill man ha en "vinnarskalle" en riktig "kämpe" osv. Om hästen mot all förmodan inte skulle vilja springa så är dem inte värda mycket i någons ögon. Så är det nästan med all ridsport, om dressyrhästen inte tar galoppen rätt så lär den bli till salu om ryttaren vill satsa, lika så med en hopphäst. Det är absolut inget fel om man vill satsa inom sin sport, det är inte det jag säger! 

Det som krönikan handlade mest om var just travsporten, men jag ser likheter med andra grenar inom ridsporten. Till en början tror jag knappas att en häst föds med "vinnarskalle" eller att den verkligen älskar att vara på tävlingsbanorna runt om i världen. Det är något den har fattat tycket för under sitt liv. 
Men anledningen till att hästen blir en vinnarskalle, eller en tävlingsstjärna är för vi har bett den om det. Det är vi människor som ställt kravet på den. Jag tror inte många har sett en häst hoppa över ett hinder på 1.10cm om hindret står i hagen, eller en häst som utfört galopp piruetter i hagen. Utan det är vi människor som ber hästen att utföra dessa moment, så borde vi inte vara lite mer tacksamma mot djuret fall det inte går som vi vill just en gång! 

En travhäst som springer ett lopp och skadar sig mitt i loppet men ändå fullföljer det, det är en häst med "vinnarskalle" en riktig "kämpe". Kan det vara så att hästen inte vågar bryta loppet för konsikvenserna?!
Det är ingen fråga man ställer sig så ofta tror jag, jag skulle bli väldigt orolig som hästägare fall min häst fortsatte att springa efter ha skadat sig! 

En häst är ett ärligt, ståtligt djur som bör få respekt av oss människor, utan oss skulle dem gå ute på slätterna och beta i stora flockar och leva ett liv som en häst!
Tänk på det nästa gång ni ber er vän om något, visa respekt oavsett fall det går bra eller dåligt! 

(flummigt inlägg, och långt, men jag ville få ur mig lite tankar...)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0