Foder!

Jag är helt förundrad över det faktum att Zola klarar sig utan något kraftfoder. Nu under en period så har vi tagit bort müslin och Zola är lika fin i hullet som innan, om inte finare. Hennes päls är mycket glansigare och tjockare än tidigare år, och hon ser mycket piggare ut!

Tidigare forstod jag inte vikten med ett bra grovfoder, men man ser en sån skillnad på henne utav att bara äta höt, och lite smarrig betfor för att klämma ner lite mineraler med. Jag trodde det inte var möjligt rent ut sagt!
Jag och min syster har hållt på att leta foder till 1000 ända sen vi fick Zola och det är inte lätt att hitta rätt inom foderdjungeln.

Just nu håller jag på att skriva ut all information jag kan hitta om foder för att fixa mig en foderpärm så jag kan gå tillbaka och titta och räkna om det skulle behövas!
Jag tycker att alla borde fixa sig en sådan pärm, för det är verkligen roligt när man väl kommer igång! (:


Kommentarer
Postat av: Q med ridtravare i fokus!

Kul att det funkar för er =)



sv:När det gäller hösilage så är det precis som du säger .Det beror på ts-halten hur mycket man måste ge.Du får här nedan en lista. Hästen ska ha MINST 1 kg ts per 100 kg kroppsvikt.



ts-84% =1,2 kg foder per 100 kg kroppsvikt.

Hösilage

ts-45% =2,2 kg foder per 100 kg kroppsvikt.

Hösilage

ts-50% =2,0 kg foder per 100 kg kroppsvikt.

Hösilage

ts-55% =1,8 kg foder per 100 kg kroppsvikt.

Hösilage

ts-60% =1,7 kg foder per 100 kg kroppsvikt.

Hösilage

ts-65% =1,5 kg foder per 100 kg kroppsvikt.

Hösilage

ts-70% =1,4 kg foder per 100 kg kroppsvikt.

Något som också är viktigt är att ju torrare hösilaget är måste det vara mer plast på balarna för att säkerhetställa den hygieniska kvaliten.Fråga hur många lager plast det är när ni köper .Ju torrare ju fler lager plast vill man ha. 8 varv plast som minimum och på torrare balar minst 11 lager.Fördelen är ju också att hösilaget är analyserat så man vet vad man får. Och fråga om priset per kg TS och inte per kg foder.Det är ju inte meningen att man ska betala för en massa vatten. Tex om balarna har en ts på 30% är det ju väldigt mycket vatten vilket gör att själva fodret blir onödigt dyrt om den som gjort fodret tar betalat per kg foder.vatten vill man inte betala för.

mvh/Q

2012-03-05 @ 20:02:38
URL: http://qodrofenia.bloggplatsen.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0