nattsvammel!

Sitter just nu framför denna dum burk, kan verkligen inte slita mig ifrån den, även fall jag måste. Sitter här och funderar kring olika saker om hästar, ryttare osv. Men frågan är kommer jag verkligen fram till något?!

Den största funderingen som jag sitter och funderar på nu är hur olika vi är mot våra hästar!

Jag är en sådan person som är lugn mot hästen och har tålamod. Jag brukar inte vilja höja rösten till hästen då jag vet att en häst hör bättre än oss människor så vad tjänar det till?!
Att straffa ett djur ligger inte i min natur, och jag tycker personligen att man bör ha jäkligt bra ursäkt för att göra det om det ens är okej med det!

Oftast är vi människor den felande länken när våra djur gör fel. Det är vi människor som inte förstår oss på djuret helt enkelt!

Om en häst drar ner huvudet när man rider ska man tydligen "kicka" dem i magen med skänklarna (det har jag blivit lärd på ridskolan) bör man inte tänka efter ett steg till, Varför gör hästen detta?!
- Kan grund konditionen vara dålig att det ex blir lättare att andas om huvudet är närmare backen?
- Skulle den kanske precis hosta till innan du kickade den?
- Kan det vara sadeln, bettet eller någon annan utrustning det är fel på?
- Kanske till och med att hästen har ont någonstans?

Jag tror att alla hästar föds med en livsglädje, en kraft att vilja göra rätt, att vilja vara till lags. Men om vi människor inte fattar vad en häst menar när den säger till så kan man förstå att vissa hästar tappar just arbetsviljan, glädjen!
Jag är inte fläckfri, jag är inte bäst på något vis. Men ibland undrar man om inte vi människor tar genvägen till att lösa ett problem istället för att gå till botten med det hela!

Sådär lite nattsvammel så här på småtimmarna!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0