Täcke eller inte täcke!

Klarar sig hästen utan täcke, eller inte just nu menar jag i våran klimat som är i Sverige! 

Många säger att hästen fryser, fast det egentligen är en själv som fryser. Det är vetenskapligt bevisat att två täcken blir inte varmare, och inte tre täcken heller. Så var går gränsen? 
Vissa hävdar till och med att det är djurplågeri att ha för många täcken på hästen, medan andra hävdar att det är rätt. 

Jag och min syster har valt att täcka Zola, dels för att hon darrar (tar det som ett tecken på att hon fryser) när hon blir blöt, och dels för att det är mycket lättare att hålla henne ren! 
Sen har Zola haft problem med att hålla hull på vintrarna och då är det bra om hästen inte behöver ta all energi som den får i sig för att hålla sig varm. 

Jag personligen tycker att denna fråga är svår, jag vet inte vilket ben jag ska stå på, och jag vill defenetivt inte peka på folk och säga att det dem gör är fel, jag hävdar att man känner sin häst bäst!

Men när man har upp till 4 täcken på sin häst ute, och 3 täcken inne har det kanske gått för långt? 

Och jag vet att jag säger emot mig själv nu, men Zola kan ha ett innetäcke på och ett utetäcke när hon går ute, dels för att vi inte har så många tjocka täcken, men jag vet ju också att det inte blir varmare, men jag tror det handlar mycket om vårat samvete. Kommer hästen frysa?! Men det finns nog inte så många som tänker "kommer hästen bli för varm?!" 
För det finns dem hästar som kommer in svettiga, efter en dag i hagen! (nu menar jag inte att det har rejsat runt i hagen precis innan)

Om du är rädd för att hästen kommer frysa, ge den mer mat!

Denna fråga är svår och jag vet inte vilket ben jag ska stå på, men som sagt man känner sin häst bäst!

Kommentarer
Postat av: josefine m. ridtravaren Bellie

Jag är aldrig rädd för att Bellie ska frysa. Hon har sitt 300g utetäcke vare sig det är -5 eller -25. Hon är lika ljummen under täcket oavsett. :-)

2012-02-10 @ 16:17:54
URL: http://minfux.blogg.se/
Postat av: josefine m. ridtravaren Bellie

Detta är även första vintern som hon går oklippt med täcke. Har tidigare vintrar haft henne utan täcke, och även vid -25. Och hon är absolut ingen vinterpäls att tala om. :-P Tycker överlag man är alldeles för fjollig vad gäller hästarna, man drar deras gränser där ens egna går.

2012-02-10 @ 16:19:01
URL: http://minfux.blogg.se/
Postat av: Bonnie

Det där med täckning är ju väldigt individuellt beroende på hur mycket päls man kan låta hästen få, Musse klarar sig ju prima naken i kallt väder i full vinterpäls men fryser när han blir blöt och i år är han klippt och då måste han ju täckas. Royal får ju mer mat och klarar sig med tunnare täckning men går han naken så blir han spänd och kall.



Den där forskningen på dubbla täcken är ju att det inte funkar enligt lager på lager principen som vi människor klär oss i, det blir alltså inte varmare med två 200g täcken än ett 400g men det blir ju varmare än ett 200g. Fördelen med bara ett täcke är ju att skav risken blir mindre:)

2012-02-10 @ 18:23:22
URL: http://teamkarlsson.blogg.se/
Postat av: jossan

SV: Tack! Ja stövlarna har jag haft på alla bilder från hoppning/markarbete dom senaste månaderna;)

2012-02-11 @ 20:25:37
URL: http://minfux.blogg.se/
Postat av: Q med ridtravare i fokus!

Jag har ju en häst som står sig bra utan täcke och en som inte gör det och jag har fri tillgång till mina.Den ena är bara så dum att han slutar äta när han blir kall.=/ Dubbla täcken kör jag dock nästan aldrig med.

sv:du låter precis som mig.Mocka går hur bra som helst.Står och filosoferar och det går av bara farten men de där höpåsarna.. fy för bövelen alltså =s jag brukar trösta med med att det inte är så många.När jag jobbade förut som packade man 40 stycken om dagen.

mvh/Q

2012-02-11 @ 21:00:22
URL: http://qodrofenia.bloggplatsen.se/
Postat av: Q med ridtravare i fokus!

sv:stor anläggning med 40 häst och stora rundbalar .Värst var måndagarna när eleverna haft hand om fodringarna på helgen.Jag tror jag sett de flesta sätta att öppna och ta grovfoder ur en rundbal.Det värsta var nog när någon gjort ett hål på ena sidan i plasten bara och sedan slitit ut hösilage till 40 häst.Jag skrattade nästan för jisses så den personen lär ha slitit xD

mvh/Q

2012-02-11 @ 22:02:15
URL: http://qodrofenia.bloggplatsen.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0