Problem - Stå ensam i stallet.

Som ni kanske vet har Zola haft en en rad olika problem som vi har varit tvugna att lösa. Och här kommer ett av problemen! 

Stå inne ensam!

När vi fick Zola kunde hon inte stå ensam överhuvudtaget, hon vart precis galen av det, och det skapade stora problem när hon skulle skos, när man skulle ut och rida, bara ta in henne och ryckta. Vi fick alltid fråga någon annan i stallet fall man fick "låna" deras häst för att man skulle ta in Zola. Som tur har vi haft väldigt förståliga hästmänniksor runt oss som lånat ut sin häst.
Hur Zola reagerade när hon vart ensam var att koppla bort sinnet från kroppen i princip, hon vart jätte stressad, gick runt, svängde runt rumpan under grimmskaften, försökte slita sig. Vissa fall gick hon rakt på en och ut från stallet med en, eller trampade en på fötterna. Ni anar inte hur många tårar jag gråtit för att jag har varit tvungen att vara elak mot henne. I vissa fall fick man slå till henne för att hon skulle hajja till (OBS det är jag inte stolt över, och det är INTE så man ska gå tillväga). Men efter det insåg jag och min syster att detta inte var hållbart längre. Vi var tvunga att lösa problemet!

Nu i snart 3år kan hon stå själv i stallet, men ibland får hon återfall. Men det är lätt att lösa nu när vi vet hur vi ska gå tillväga, det var så sent som igår hon inte kunde stå inne ensam. Men det gäller att bryta hennes beteende. Igår var det ett "lindrigt" anfall eller vad man ska säga. Så här kommer lite tips på hur man kan göra steg för steg!

1. Hästen måste koppla stallet till något posetivt och veta att den kommer få komma tillbaka till focken vid ett senare tillfälle. Det jag och min syster gjorde var att vi började med att gå in i stallet och hämtade något så som rycktlådan, för att sedan gå ut och ställa oss ute och ryckta (problemet var att stå inne i stallet själv, stå ute själv fungerade utmärkt.) Med denna övning förstos Zola tillslut att hon skulle få gå ut igen. 

2. Nästa steg var att ge henne maten inne, jag tycket att hon fick en bättre respons fall hon hörde hur man hällde upp maten. Men det är nog från häst till häst. Sedan tog jag ut henne när hon var klar INNAN hon han jaga upp sig.
3. Steg 3, tillslut kom vi till den punkten att Zola kunde stå inne ungefär i 10min själv, så då passade vi på att ryckta henne + massor av BERÖM! 
Och även där innan hon hann jaga upp sig gick vi ut, ibland fick vi gå tillbaka till steg 1 att bara gå in och hämta saker. 

4. Ett annat knep som vi hade också var att inte ställa upp henne på samma plats i stallet, utan vi varierade mellan alla tre ställen som vi har att ställa upp hästarna på. På så vis var det något nytt för henne. Vi märkte även att hon blir lugnare att inte ha radion på. Så det kan vara ett tips, testa och se fall radion lugnar eller "hetsar" upp, eller om det är samma oavsett. 

5. Tricks, Zola kan nicka och skaka på huvudet på komando, och det tar jag mig hjälp utav om hon får "återfall" då brukar jag hämta något mumsigt och träna lite trick med henne, vilket bryter henne beteende och hon koncentrerar sig på det istället. 

Detta fungerade på Zola, men det är ingen garanti för att det ska funka på andra hästar, men det gäller att bryta ett beteende!
Vi kom till en punkt att det vart farligt att hålla på med Zola i stallet, och man ska inte hålla på själv, ha alltid med någon, samt en häst redo fall det skulle skita sig. SÄKERHETEN FÖRST!

Detta tog oss 3år att få henne stå själv inne från och med att vi fick henne, så om det inte funkar första gången så gör det inget, det tar tid. Men du känner DIN HÄST BÄST!

Och till sist våga fråga om hjälp!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0