Gårdagen!

Igår tömkörde jag, Zola skötte sig utmärkt! 

Använde mig av den "nya" varianten av inspänning, som jag läst i hästfocus. Eller inspänning och inspänning. Yttertömmen går som vanligt igenom "ringen" och sedan fästs i bettringen, medan innetömmen går via bettringen till gjorden som fästs i en ring längre ner på gjorden! Lite svårt att förklara men jag hoppas ni förstår! 

Igår la jag ner mycket tid på travarbete, och det märktes att det var lite jobbigt för damen i höger varv. Med den nya "inspänningen så kände jag att jag fick bättre kontakt med henne, och hon ställde mycket bättre, det vart liksom som ett ledande tygeltag. Och det är hon inte så van med i höger varv då hon är lite svår att "komma åt". Vissa varv var jätte fina, medan andra gick hon rakt med kroppen och böjde huvudet bara, något som vi måste öva bort så idag blir det ett dressyr pass! 

Problemet förra gången med att hon var vinglig var som bortblåst idag, vilket var skönt. Men när hon tycker det är jobbigt vänder hon huvudet innåt och går emot mig, så det gäller att sluta innan hon gör det, eller så är det jag som inte ger rätt signaler så hon inte förstår vad hon ska göra. 

Som sagt travade vi ganska mycket, men jag kände ändå för att lägga in en lite galopp vilket gick galant, dock var hon lite springig vid fattningen, och några bockspårng vart det också. Men sen gick det super, mycket lugnt och galopp igenom hela kroppen! :D 

Jag höll på i ca 40min, tyckte det räckte eftersom hon stått i förrgår! 


Kommentarer
Postat av: Josefine m. ridtravaren bellie

Är det den tömsättningen jag brukar ha? ;D

2012-02-14 @ 12:51:15
URL: http://minfux.blogg.se/
Postat av: Josefine m. ridtravaren bellie

Elr nej, missuppfattade. :P Jag har ju en ring längre ner fast den går att röra utåt då den är fäst i en snokrem. :-p

2012-02-14 @ 12:51:58
URL: http://minfux.blogg.se/
Postat av: jossan

SV: Haha.. hur jag får foten placerad bra.. Jadu, jag tränade och tänkte mkt på det när jag inte hade foten bra. Mina har oxå stuckit rätt ut men de gäller att träna på de och tänka på de hela tiden :D Tillslut så! ;)

2012-02-14 @ 22:10:20
URL: http://minfux.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0