Operation (torsdags)

Idag vart det en operation för Zola. Jag vill inte gå in på några detaljer då vi själva inte vet varför hon har knölarna och veterinären kunde inte säga något säkert. Förmodligen kommer jag och Madde att inte skriva vad det är alls. Men jag måste ju uppdatera lite i alla fall! Hoppas ni har respekt för detta och för er som vet, vädjar jag och Madde att ni inte ska berätta/sprida ryckten...

Hur som helst så vart det en operation idag för att avlägsna en av knölarna som finns på hennes kropp. Den ska skickas vidare till en patolog. Och vi kommer få svar inom en vecka ungefär! 
Hur som helst vart Zola rakad idag där operationen skulle ske, sedan fick hon en rejäldos lugnande. Ett tag trodde vi att hon skulle slå omkull för hon var så jäkla vinglig rent ut sagt. 

Sedan tvättade han massor för att det skulle bli rent, sedan kom snittet. Att avlägsna en av knölarna var väldigt enkelt egentligen då dem sitter så ytligt, men det var värre att hitta alla små kärl som finns nära huden, några av dem började "läcka" så han var tvungen att stoppa "läckan" innan han sydde och det tog egentligen dubbelt så lång tid än att avlägsna knölen! 
Sedan sydde han ihop henne, med stygn som kommer försvinna med tiden, tyvärr blir det ingen ridning på 14dagar då såret sitter vid sadelgjorden ungefär. Men det är helt okej med oss, helldre att veta vad det är än att gå i ovisheten! 

Idag och i morgon kommer hon ha boxvila, eventuellt en dag till för att minska infektionsrisken, sen får vi se om det blir sjukhage (stärre än en box) eller om hon får gå ut i stora hagen! 


Åhh just ja, hon fick bedövning också, innan snittet förståss!

(inlägget är publicerat på stallmolke.blogg.se, där jag bloggar lite mer flitigt än på denna blogg)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0