Vilket ridpass!

Det gick kanon idag. När hon väl lyssnade. Men det är en annan femma. Red som sagt på åkern (kors i taket, jag höllt det jag sa).
Red i alla gångarter, fast mest i skritt. Red i ca 45-50 min. Och mot slutet kändes hon kalasfin!

Började med mycket skrittarbete vilket gav resultat väldigt fort då hon vart mer avslappnad och kännslig. Fortsatte då med trav, vilket var som att rida på moln rent ut sagt, jätte fin (hade räknat med en hispig häst som ville kolla rakt upp i himlen). Men hon var super lyhörd. Och för er som läser denna blogg vet ni ju att jag och Zola har väldiga problem att hålla volten i höger varv stor, då hon vill minska hela tiden. Idag var volten hur stor som helst, jag fick till och med peta in henne så vi inte skulle vara över hela åkern i princip! :D

Galoppen vart väl sådär, till en början var det bara race som gällde, men den fick jag henne så pass samlad att det gick lika fort som hennes skritt. Och det var REN galopp, inget hoppa på stället utan ren galopp och man kände liksom hur hon tog i med hela kroppen, och vilket steg det var! :D Glad och Nöjd tjej!


Kommentarer
Postat av: Jennie

Svara här angående foderfrågan. Bevisat vet jag inte om det är men upphettad/kokt säd, olja, korn, risskal och majs innehåller ämnen som ökar produktionen av magsyra. Allt detta innehåller ju muslin. Men sen är det ju såklart från häst till häst :)

2011-09-15 @ 17:04:20
URL: http://nobleride.blogg.se/
Postat av: Jennie

SV: Muslin har många fördelar också. Jag har tidigare fodrat med musli och det har fungerat bra, så jag säger absolut inte att musli är skit för det är helt fel. Fördelarna med musli är att:



* Eftersom råvarorna är kokta har den högre smältbarhet. Hästen har lättare att smälta fodret.(sen är det även en nackdel om man vill ha det så naturligt som möjligt, en häst kokar ju knappast maten innan den äter den :P)



* Musli ökar salivutsöndringen



* Har längre tuggtid än pellets.



* Du ser vad du ger hästen och det är 'naturliga ingredienser'.



Nackdelen är väl att hästen kan peta ut det den inte gillar. Muslin har också i regel mindre växttråd än pellets. Sen som jag sa tidigare så ökar den magsyran, vilket inte är bra för känsliga hästar eller hästar som har lätt för att få magsår.

2011-09-15 @ 21:41:17
URL: http://nobleride.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0