Bra/dåligt ridunderlag?

Har lite funderingar kring vad som är dåligt/bra ridunderlag hos er lästare?

För mig beror det lite på vad man rider för något, själv skulle jag aldrig hoppa på en blöt/mjuk åker tex!
Och jag skulle aldrig galoppera på asvalt. För Zola är ex skogen bra, helst när det är lite knöligt att ta sig fram, och för en annan häst i grannstaller är det super med en harvad ridbana som är så platt som det bara går, med rätt mängd sand i! 
Våran paddock kan som sagt vara lite lömsk rent ut sagt, när den inte är harvad på länge då det kan vaera vädigt mjukt längst ner, och då om man ska hoppa så bygger man nog kanske unte upp hindret där, eller om det finns en fläck som är hård. Själv brukar jag alltid gå och känna på paddocken innan jag rider där, och ser om den är mjuk/hård/vattning! 

Men som sagt att variera underlag tycker jag är bra!
Och nu menar inte jag att man ska hoppa när det är dyngsurt på åkern, och halt bara för att byta, men som sagt grenen man utför beror ju lite på underlaget tycker jag!

Kommentarer
Postat av: josefine m. ridtravaren Bellie

Rider på dom flesta underlag, för variationens skull. :-) Asfalt, grusväg, äng, sand, paddock, ridhus osv.

2011-09-06 @ 19:44:45
URL: http://minfux.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0