Dagens fråga!

Hur ser ni på träning i skogen/paddocken?

Jag menar, vissa väljer och inte arbeta hästarna när man rider i skogen, för att många ser skogen som en belöning för hästen när den skött sig på banan. Jag anväder mig av skogen när jag vill/ska träna på saker som jag inte kan göra i paddocken, så som backar, kondition (dvs, det är mycket roligre att träna på det i skogen än i paddocken). Sen även träng, typ som kalhyggen som jag fått reda på är väldigt bra träning för hästar som kan vara ganska snubbliga! 
Zola är ju en sån häst så hon ser skogen mer som en belöning och där man kan leka runt lite, detta är lite fel, för du ska kunna ha samma kontroll på hästen i skogen som i paddocken. Visserligen så blir dem oftast piggare men det gör mig inget bara man kan arbeta dem ordentligt! Det är min tanke i alla fall!

Kommentarer
Postat av: josefine m. ridtravaren Bellie

Jag vill alltid att min häst ska gå i balans och i takt, och med det sagt alltid använda sin kropp rätt. Jag ser skogen som en superbra tillfälle att träna dressyr i, eller varför inte längs vägen? Att ha en häst som går att arbeta ute, som inte tittar på allt och som inte spänner sig för att man rider ut lönar sig nog tror jag. Dessutom blir de flesta hästar mer positiva där oxå!



Ser ingen anledning att flängrida, som jag kallar det. Vad får man ut av det? Min häst är lycklig för det. Jag låter henne sträcka ut i galopp ibland på rakbanan, ytterst sällan dock. Och hoppning t.ex ÄLSKAR hon, så .. hon får nog uttryck för lycka ändå :)

2011-05-14 @ 15:23:22
URL: http://minfux.blogg.se/
Postat av: Sätilaryttaren Emma- Stolt varmblodsägare =)

sv; fast jag tror inte han har sträckt sin mage ;D

2011-05-14 @ 19:16:56
URL: http://satilaryttaren.blogg.se/
Postat av: Malin

Jag brukar jobba min häst även i skogen. Men kanske inte alla gånger man rider i skogen.

2011-05-14 @ 19:38:52
URL: http://malinottenback.blogg.se/
Postat av: Natalja och ridtravaren Hillbilly (:

Jag tycker dressyr ute i skogen eller på grusvägar är jättebra att jobba hästen :)

Som dom andra skrivit ovan så blir hästen ofta positivare och man få lixom mer energi i dom, som tex skänkelvikning i trav, då är det ofta lite lättare att få dom dit man vill ^^



Du har btw en väldigt fin blogg och du och din häst är ett jättefint ekipage tkr jag verkligen! :D

2011-05-14 @ 20:20:54
URL: http://nataljas.blogg.se/
Postat av: Bonnie

Nu är väl Majsans skogsturer ofta inte som de flesta andras skogsturer utan väldigt mycket längre och det är träningspass, kondition framförallt med blandade snabba och långa långsamma pass. Hon ska alltid gå i bra balans men hon får bära sig själv i en fri form.

Sen har vi våra "lugna veckor" där vi håller oss runt 1-1.5 h med lullull ridning för att återhämta kropp och skalle. Hon tycker det är väldigt kul att jobba på banan också så vi håller oss till dressyren där;)

Musse kan drabbas av mer jobb ute eftersom jag vill undvika böjda spår i trav med honom så använder jag grusvägarna istället.

2011-05-16 @ 19:33:43
URL: http://teamkarlsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0