Rätt utrustning!

Jag personligen har börjat sett vikten med rätt utrustning, alltså den utrustningen som ska passa hästen och ryttaren!
Det är verkligen super viktigt, bara en sånn sak som rätt storlekt på ridbyxor är viktigt. Om ex har för små/stora då kan man ge sig den på att man stör sig på det, och det får effekt på hästen. 

Ex den nya sadeln som jag och min syster köpte, det är en olympic och den gillar jag verkligen, den hjälper mig till det bättre och det är min åsikt att utrustningen ska göra. Visserligen är den hal att rida i men direkt när jag sitter upp i den hamnar min sits korrekt! 

Lika så med mina stövlar, jag kan inte sitta och små "tjuva" med min skänkel, alltså funska och använda hälen iställer för vaden, för mina stövlar är gjorda för att man ska ha hälen ner och man ska använda vaden istället för härlen. Så dem hjälper mig till det bättre, att ha skänkelt korrekt. 

Ett annat exempel, om bettet eller tränset är fel så kommer hästen att störa sig på det och där med kommer irritationen från ryttaren. 

Allt har en koppling!

Sen så behövs det även träning, av personlig tränare, eller bara massa övninig!
Man måste lära sig hur man ska utnjytja utrustningens bästa!

Kommentarer
Postat av: Denise

Håller med där lite. Mina vita tävlingsbyxor är helskodda och det stör mig jättemkt! Tycker verkligen det är superstelt och då kan jag inte rida som jag brukar :P

2011-03-15 @ 15:24:25
URL: http://denisemarklund.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0