Ny information om pessoabett!

Nu har ny information kommit om pessoabett (eller ja det är ny information för mig för jag har inte hört det förut). Folk påstår att bettet trycks upp i gomen på hästen, hur kan dt göra det när bettet är löst på bettringen?

Jag är varken för eller emot pessoabettet, men det här påståendet tycker jag är konstigt, jag är med på att bettet är överrörligt, men att det ska tryckas upp i gomen tycker jag låter väldigt kontigt! 

Det som är synd med är att när man frågar vart dem har fått informationen ifrån så får man oftast aldrig en källa som man kan kolla upp det på.  

För mig är det frustrerande, då kan vem som helst påstå negativa saker om allt egentligen. Jag vill ju exempel lära mig varför just pessoabett ärdåligt eller varför det skulle vara bra, men när man inte får en pålitlig källa så kan man ju inte ta reda på saker.

Pålitlig källa - varierar ju från sak till sak och det ska man inte glömma.

Jag har i alla fall mailat Torbjörn hästtandläkare då jag tycker att han borde kunna ha information om detta. Får se fall man får något svar!

Och som sagt, det är upp till var och en att använda pessoabett, jag är varken för eller emot detta.

Men om någon har en bra källa krig detta (att bettet åker upp i gomen) så kommentera, vill lära mig mer kring detta!

Kommentarer
Postat av: Caroline

SV: Håller med dig :) tänkte du på schabraket? Det fanns i en till färg, någon slags "choklad" enligt vad det stod, den var rätt fin den med. :) Schabraket är från Ponnyprakt om du ville kolla, och lindorna finns i fler färger och var från Horze. =)

2011-03-14 @ 16:38:00
URL: http://ridinghorse.blogg.se/
Postat av: jossan

Det med gommen menar dom är tvådelat. Men många menar ju på att alla tvådelade pressas upp i gommen, och så självklart även på pessoa. Om vi skulle anta att det gör det. (Vilket det gör i fel strl och fel anpassat bett)

2011-03-14 @ 19:26:46
URL: http://minfux.blogg.se/
Postat av: Malin

Precis som jossan säger så är det just tvådelade bett som trycker på gommmen. När du tar i tyglarna viker nämligen bettet ihop sig och trycks uppåt vilket resulterar i att de flesta normala hästar gapar för trycket, förståeligt såklart. Ett tredelat ligger bättre i hästens mun och kan inte tryckas upp i gommen, fel anpassat kan de dock ligga och nöta på de första kindtänderna.



Anledningen till varför pessoa är så omtalat är för att, som du säkert hört, det ger en felvriden hävstångsverkan. Hästen knäpper av i nacken och arbetar alltså inte i en korrekt form. Det är svårt att få en ärlig bjudning fram til bettet pga av detta också. Många rider på pessoa men endast ett fåtal procent hästar funkar egentligen bra på bettet och arbetar ärligt.

2011-03-14 @ 19:38:23
URL: http://marineprinsen.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0