Hästtandläkaren har sagt sitt!

Har nu fått svar från Hästtandläkaren Torbjörn! 

Mina frågor:

Hej!

Jag har några frågor om bett,och undrade fall du/ni kunde besvara dem åt mig, har varit inne och läst om det olika betten men har lite frågor ändå! 

Först och främst undrar jag hur det egentligen ligger till med det så kallade pessoabettet?
Många säger att det trycks upp i gomen på hästen och det är smärtsamt för hästen att ha detta bett i munne, stämmer det verkligen? 
Har även hört att hästar har tappat tänder pga detta bett? 

Min andra fråga är, är det skadligt att rida med lösa bettringar?
många säger att det klämmer hästen i munnen? 

Själv rider jag med lösabettringar men har aldrig märkt att min häst har blivit klämd 

Tacksam för svar!

mvh Beatrice Hanssen

Torbjörns svar:



Hej, Pessoa bett kan som alla bett felanvänt ge skador och pga hävstångsverkan är risken större. Nej, att hästar tappat tänder pga det är nog inte sant. Vilken bettring som man väljer är individuellt och man ska inte generalisera

Kommentarer
Postat av: josefine m. ridtravaren Bellie

Haha synd att pessoa inte har hävstångsverkan då.. Utan är ett hissbett.

2011-03-16 @ 20:44:45
URL: http://minfux.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0