olika erfarenheter, men vilken räknas?

Fick olika responser på min inlägg - rubik: Hmm?- där jag skrev om erfarenhet kring unghästar, fullblod, vamblod. 

Vissa tycker att det är vanisnne att skaffa unghäst om du inte är kunnig inom detta område, och det kan jag hålla med om, du kan faktist förstöra en hästs framtid om du gör fel. Och om jag hade ett föl hade jag själv inte sålt det till vem som helst. Så jag förstår fullt ut att många (inkusive mig) kan tycka att det är vansinne som sagt! Men sedan vet jag dem som skaffat unghäst, vamblod, fullblod utan att har erfarenhet och som har lyckats få dem till super fina hästar!

Men det här med erfarenhet, vissa har det på papper att dem är utbildade, vissa har lärt sig själv utav sina egna misstag och vissa har lärt sig utav andra. Men vilken räknas?

Räknas den som har det på pappret, att den är utbildad - nej jag tror inte det, för så många som ex kommer hem från en sadelprovare med helt fel sadel, så många som tar ut en hovslagare som är utbildad, men som skor helt tokigt. 

Men den som lärt sig av sina misstag - nej jag tror inte det heller, jag menar någon gång gick det ju fel, den kanske inte gör samma sak igen, men det jag menar är att den personen ifråga verkar ju inte kunna se sammanhang, där av att ett misstag sker innan man lärt sig något! 

Men till sist, den som lärt sig av en annan - nej, jag tror inte det, för vem vet vem det är som har lärt ut?! 

Det jag menar med just detta, är att den som är utbildad och har det på pappret kanske är bäst, respetive sämst, lika så med de andra. Det finns dem som är jätte ducktiga som har lärt sig av sina misstag, och det finns dem som har låtit det gått förlångt så att ett stort misstag har skett. Och till den som är lärd utav en annan, det kan ju vara självaste Rolf- Göran Bengtsson som har lärt någon att hoppa, men så kan det ju lika gäran ha varit Zlatan, det jag försöker säga med det här är att man vet aldrig vem som är bäst/sämst! 

Så vilken erfarenhet räknas för dig? 



Kommentarer
Postat av: Jennie

Sv: Tack :)

2011-07-12 @ 18:44:52
URL: http://nobleride.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0