2010-10-24

Ville börja med att tacka Christoffer Sundqvist som har designat min blogg! Tack så himla mycket.

Dagen än så länge: 07:35 - Upp tidigt för stalljouren. Släppa ut alla hästar i stallet, upp vidare till nästa stall där vi försökte få in en häst som har ett trasigt flugtäcke, gick inge vidare, slutatde med att täcket fick sitta kvar. Fixa allt till min lilla polle plutt. Ja, Zola heter min häst, eller egentligen Big Lady Zola.

Senare så vart det att kolla facebook, och sedan kollade jag minfux.blogg.se där jag såg ett inlägg om just pessoabett, alltså det där med bett kan man prata om hur mycket som helst, att folk inte kan sluta bry sig (jag tillhör dock dem som inte kan bry sig haha) Man får väl sköta sin häst hur man vill såvida den inte far illa. Det är min åsikt, men som sagt jag tillhör dom som gärna vill inflika lite då och då.

Det jag skrev till Minfux.blogg.se angående bett är just att om man ska dra allt till sin spets ska man inte rida med bett överhuvudtaget, det är ett onartuligtsätt att få hästen dit man vill (vill bara inflika att jag rider med bett). Jag rider med tredelat och raktbett.

En stallkompis till mig var hos hästtandläkaren och han rekomenderade att man skulle variera betten med bettlöst/deladebett/odeladebett och så ska man variera nosgrimmor så man inte får ett konstant tryck på nosryggen!

http://www.djurtandvardskliniken.se/

Så vad rider ni på för bett/nosgrimma och varför?




Kommentarer
Postat av: Josefine

SV: Okej tack för svar! ;D roligt att läsa hur andra gör.



Klart du får länka, vore ju skitsnällt! :-D Blir ju bara glad då :>



/ josefine

2010-10-24 @ 11:47:00
URL: http://minfux.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag tycker oxå folk får sköta sin häst bäst dom vill bara den inte far illa, men jag anser att hästen far illa utav ett pessoabett. För mig är det hemskt oshysst mot hästen.



Och ska man dra det till slutspetsen kan man säga att vi inte ens bör rida på hästarna, för DET är onaturligt. Dom är inte gjorda för att vi ska rida på dom. :-)

2010-10-24 @ 11:51:49
Postat av: Josefine

Det var jag som skrev förra inlägget, glömde fylla i :>

2010-10-24 @ 11:52:05
URL: http://minfux.blogg.se/
Postat av: Josefine

Haha jag som alltid läser en mening i taget och svarar innan jag läst klart inlägget.



Svar på din fråga: Jag rider på rakt bett i hoppningen, tvådelat i dressyren. Sen i skogen så varierar jag mellan dom betten + ett 3delat fullcheek som jag väldigt sällan använder.



Hon går helt enkelt toppen på rakt och tvådelat nu. Förr älskade hon tredelade och jag hade bara såna till henne då, men nu går hon förjäkligt på det. :-)



Använder olika nosgrimmor, men just nu remont och acheen. Förut pullar, men hon går inte bra på den just nu.



2010-10-24 @ 11:53:48
URL: http://minfux.blogg.se/
Postat av: Beatrice

Det är helt sant att om man ska dra allt till sin spets så är det ju självklart att hästarna ska vara vilda och att man inte rider dom ens!



Men som sagt tycker det är roligt att se vad folk tycker men tycker även att det är lite tråkigt att folk hetsar upp sig så för massa saker, att man inte ska få ha en åsikt, det kan jag tycka är lite tråkigt med just hästfolk (jag är nog likadan haha, men alla vill ju sin häst bäst det är ju självklart!) (:



2010-10-24 @ 15:36:44
URL: http://beeatrice.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0