Torv.

Vad tycker ni om just torv?

Jag vet att jag frågade nyss om vad för underlag ni har i boxarna. Och att ni skulle motovera. Men nu undrar jag om just torv.

Själv är jag inget torv-fan kan man säga. För det fösta tycker jag att ex spån och halm ser med inbjudande ut.
Sen så fick jag höra från mammas jobbarkompis att hennes häst hade sträckt sig i boxen för den hade halkat på torvet. (i och med att folk tror att man inte behöver mocka kiss när man har torv tillslut blir torvet som glans is)
Sen pratade jag med min kompis hovslagare angående torv, och han sa att det var det värsta en häst kunde stå på i och med att folk tror att man inte behöver mocka kisset. Tänk er själva om ni skulle stå i ett badkar fullt med vatten, skulle inte fötterna se ut som russin då?
Jo, han beskrev det så. Det är ganska vanligt att hästar som står på torv får hovröta för att dem står på något fuktigt och något som "lagrar" det farliga ämena i hästens kiss.

Det är en till av anledningarna, om man inte mockar kiss samlas ex amoniak i torvet och när du val ska mocka ut kisset efter hösten/våren eller så, så släpps det farliga ämnena ut.

Och till sista tänk er själva om ni hade en säng, och den sög upp allt så det översta lagret alltid bar tort. Och ni hade kissat i sängen (jag vet det här är jätte äckligt) men skulle ni lägga er i sängen då? när ni vet att det är kiss? Jag tror faktist inte det. För det är det torven gör, den suger upp kisset så himla bra att det känns som det är tort övers. Och det är det till en början, men som sagt om man inte mockar ut kisset någon gång i veckan så blir det rent ut sagt ett träsk i boxen/spiltan. Och tro mig jag vet!

Men om ni kan bevisa mig fel så kommentera gäran. Jag kan tyvärr inte länka mina fakta eftersom jag har pratat med en hovslagare och jag vet mammasjobbarkompis. Men ni får väl helt enkelt lita på mig, för jag ljuger inte. Det jag inte vet är fall detta är extremfall när hästen sträckte sig för den halka osv.




Kommentarer
Postat av: Sandra

Jag håller med dig, men det vet du nog redan :)

2010-12-11 @ 11:11:35
URL: http://sandriey.blogg.se/
Postat av: Tova

låter vettigt, jag tror på dig :)

2010-12-11 @ 16:26:30
URL: http://kazince.blogg.se/
Postat av: Liza

I stallet som min häst står uppstallad så får vi bara ha torv och i början var jag lite skeptiskt, men nu tycker jag att det är rätt bra! Jag mockar alltid ut kisset så det blir inga såna problem. Rör alltid omkring allt också, vissa har bädd men inte jag.

Det enda som jag tycker är att det blir så tråkigt när det är så mörkt! Men annars bra..

2010-12-11 @ 19:19:38
Postat av: Emma

Jag har torv till min häst och hon står på bädd. Jag mockar alltså inte ut kisset. Men nu har jag en flera dm hög bädd som är så pass djup att hon aldrig står i kisset.

Har haft henne på torv i cirka 3 år och jag har aldrig haft problem med hovröta men sen är hennes bädd alltid torr också. Att hon skulle halka och sträcka sig i sin box är OMÖJLIGT med den mängd torv hon har.

Har dock upplevt att torv kan bli väldigt halt när hästen kissar på det om man inte har tillräckligt mkt torv.



Föredrar dock spån då jag tycker torv är lite tungt att mocka, skitar ned skor och allt annat i stallet samt att det är mörkt.

2010-12-11 @ 20:05:51
URL: http://emma.stjernstedt.net/blogg
Postat av: Emma

Sv: Måste varit jag som missuppfattade ditt inlägg. För jag tolkade det som att du fördömde torv helt och hållet. Ville bara dela med mig av min syn på det hela :)

Och det är ju inte bara dem som har torv som inte mockar ut kisset dvs har bädd. Man kan även ha bädd när man har tex spån :)

2010-12-13 @ 22:22:57
URL: http://emma.stjernstedt.net/blogg

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0