förmänskligar vi hästarna?

Denna fråga har snurrat runt ganska mycket i hästblogg världen, många tycker att man inte ska ha täcke på hästen för att täcket hjälper inte hästen, andra tycker att man ska köra horseman ship med sin häst för det är det mest naturliga. Andra säger lyssna alltid på din vetrinär han/hon har alltid rätt och det är det mest naturliga.

Hmm, hur ställer man sig i dess frågor?
Jag har tänkt väldigt mycket på detta, och jag upprepar mig säkert från tidigare inlägg, men ex ta det första ämet om täcket. Jag tvivlar inte en sekund på att en häst klarar sig bra utan täcke, men sen får man ju se det från häst till häst, vissa klarar sig bättre andra inte. Nyckeln till en varm häst är att den äter/tuggar.

Horsmanship då? Joo det är väl helt okej, men inte kan man väl komma och säga att det är naturligt, jag tycker inte det i alla fall, hur naturligt är det för en häst att en människa kommer och ska bli ledaren?
Samma sak med NH hur naturligt är det att få en häst att sitta/ligga/stegra det är väl ingen hund? ;)
Kan tillägga att inget som vi gör med hästar är så speciellt natruligt.

Och till vetrinär frågan, vetrinärer är bra om hästen är sjuk/skadat sig osv, dem har fkt lärt sig om djurets anatomi osv, men det behöver inte betyda att man ska lita blint på dom. Ex många säljare/köpare vänder sig till vetrinärer för att göra böjprov, men hallå hur naturligt är det att stå med ett böjt ben i några sekunder till en minut och sedan springa därefter, tror till och med att vi människor har lite svårt med det.
Jag har aldrigt fattat varför man gör ett böjprov. Eller ja jag förstår att det är till för att kolla lederna/senor osv men är det ett kvitto på att hästen kommer vara fullt frisk i bena för alltid eller?
Jag måste säga att jag gillar Minfux.blogg.se hennes kommentar till att man ska inte lita på någon ingen hovslagare/vetrinär/hästvetare. Jag är lite inne på samma sak. Man kan ju alltid rådfråga, men man kanske inte ska lite helt blint på vad som säger. Kolla runt med andra och se om det är fler som säger samma sak. Oftast tror jag att man känner på magkänslan om det är rätt eller fel.
Och så många gånger man har läst att folk ha köpt en vetrinär för att säga att hästen är fullt frisk fast den inte är det, det kan jag tycka är väligt fegt av både säljare och vetrinär, hur kan man stå för något som detta liksom?!

Hur ställer ni er till detta ämne?

Kommentarer
Postat av: josefine

SV: Jag ska se om jag kan kolla upp källan! =)

2010-12-25 @ 16:16:30
URL: http://minfux.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0