Dåliga nyheter!

Madde ringde just och det var ju inga bra nyheter hon kunde komma med.
Zola har börjat att markera på vänster bak. Vilket hon aldrig har gjort förut. Har alltid varit vänster fram men nu är det bak.

(Zola har börjat markera på vänster fram efter sommrarna då man ridit hårt. De två senaste sommrarna har hon inte markerat vilket jag är tacksam för, anledningen till det är för hon har haft en ganska omfattande skada i vänster fram, hände under hennes trav - karriär. Vetrinären har sagt att det är inget hon lider av, såvida hon inte blir allt för pressad, vilket hon inte blir. Det är en av anledningarna till att vi inte tävlar henne)
 
Kanske enligt många är det inte så farligt med att hästen börjar markera, det kan vara massa olika saker, och jag kanske jagar upp mig att det är något mer allvarligt, förmodligen har hon sprungit och larvat sig i hagen och en isklump har farit upp och hon har fått en smäll. Men det som gör mig så orolig är att om hon mot all förmodan blir halt så går inte försäkringen in.
Vi fick inte försäkra hennes ben enligt försäkringsbolaget, visst om en benpipa sticker ut och man ser ett kött sår så går den in, men inte när det är något man inte ser som en tydlig anledning till helta osv, eftersom hon är en gammal travare så vill inte försäkringsbolaget stå för eventuella förslitningsskador. Det är därför hon inte får ha försäkring på sina ben. Mycket irriterande!

Men vi får hoppas på det bästa, Madde skulle kolla om det hade blivit bättre ikväll när hon ska ta in hästarna, nu var det knappt så att det syntes att hon markerade. Och hon gjorde det inte igår när jag var ute och gick med henne. Hon var inte sur eller något sånt (vilket hon brukar bli fall det är något som gör ont. Tacksam för att hon visar sånna saker så tydligt, men hon var inte så sur nu heller, så vi får se) Blir väl vilodag i morgon så får vi se hur den kommande veckan ser ut.

OROLIG!

Hur hade ni gjort, tacksam för tips och svar!

Kommentarer
Postat av: Tove

SV: Vad tråkigt :( Med mig är det bra, och med ponnyn också (peppar peppar). Hoppas hon blir bra!

2010-12-18 @ 16:31:02
URL: http://londoninmyheart.blogg.se/
Postat av: josefine

SV: Bellie varken markera eller var halt, utan hon reagerade när hovslagaren slog på hennes hov. Ställde av henne i 3 veckor och gjorde därefter en koll på klinik.



Eftersom jag inte vågar ta några risker så hade jag åkt in till klinik om jag vore dig.



Och ang. att travare inte får försäkras för hältor stämmer inte, men hästen måste gå igenom en klockren besiktning och klockrent böjprov på alla 8 leder för att försäkringen ska gälla för benen.



Annars hade jag aldrig vågat ha en travare.

2010-12-18 @ 18:03:04
URL: http://minfux.blogg.se/
Postat av: Emma

Jag ahr min "gamla" travare försäkrad på benen så de tkanske beror på vilket bolag man har och om man gjort en besiktning?

2010-12-20 @ 11:20:25
URL: http://emma.stjernstedt.net/blogg

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0