Dags att hylla "travare"!

Ni läste vad jag skrev. Börjar nämligen bli lite trött på att folk inte förstår hur otroliga "travare" är. Jag säger inte till alla att dom borde ha en travare men om man är ute och letar efter en "hobby häst" och bara struntar i annonserna för just "travhästar" så är ni fel ute. Jag tror att många är lite rädda för att bli mobbade för att man har en "travare".
Anledningen till att jag använder citat täcken till travare är för att det är det namnet som folk reagerar på, och det är tydligen ett negativt namn inom ridsporten. Så jag tycker det är dags för en hyllning till dom!

För det första om någon kommer fram till er och säger "din häst kommer aldrig kunna galoppera ordentligt" svara då dom såhär " nej, men å andra sidan din häst kommer inte aldrig kunna trava lika fort som min" Har funkat för mig i alla fall ;)

Här är några saker som jag tänker hylla travarna för:
Arbetsvilja. (även fall det inte går så bra alla gånger)
Välhanterliga. (om dom inte förstås har farigt illa)
Vinnarskalle.

kan rabbla upp 100 saker till men det orkar nog ni inte läsa, så kommentera vad ni hyllar dom för så skriver jag det i ett inlägg lite senare, få se hur mycket vi får ihop! :D


Kommentarer
Postat av: Sätilaryttaren Emma- Stolt varmblodsägare! Ta chansen att vinna en reflexgrimma

:D

2010-12-08 @ 17:00:23
URL: http://satilaryttaren.blogg.se/
Postat av: Sätilaryttaren Emma- Stolt varmblodsägare! Ta chansen att vinna en reflexgrimma

sv; åh och det tror du att jag kan förklara xD Men det står HTLM på den sidan där lägger man in inbäddningskoden ;)

2010-12-08 @ 17:04:52
URL: http://satilaryttaren.blogg.se/
Postat av: Sätilaryttaren Emma- Stolt varmblodsägare! Ta chansen att vinna en reflexgrimma

sv; tack :D

2010-12-08 @ 17:52:58
URL: http://satilaryttaren.blogg.se/
Postat av: Julia

Håller med dig! Dags för en hyllning till denna underbara hästras <3 Tycker att folk ska sluta upp med att vara rasistiska även i ridsporten bland olika raser :o



Så här skriver jag av mig lite i en text riktad till alla med fördomar :)



Olika raser ger olika utmaningar. Men ingenting är omöjligt. Dock kan vissa nå längre inom vissa grenar, men det går att lyckas! Dom är faktiskt också hästar vet ni väl? Varmblodstravaren är en underbar ras. Välhanterade sen tidig ålder, väluppfostrade, lättlärda, arbetsvilliga, trevliga individer. Ibland kan travare som ska skolas om vara mycket stressiga, men det går, med rätt inställning och tålamod att få hästen lugn och visa full tillit till sin ryttare.



Okej det här med galoppen, varför skulle inte det gå? Liksom hallå, det är en naturlig gångart för hästen. Det är du som ryttare som måste visa vad du vill och på rätt sätt. Och du måste träna upp musklerna långsamt men säkert. Och hoppning och dressyr är inte heller något problem. Det Är roligt att utvecklas tillsammans så mycket med en häst som man gör med en travare. Det är fantastiskt att kunna se tillbaka vilka framsteg man har gjort, TILLSAMMANS. Jag skulle inte byta min travare mot något i hela världen! Vi har utvecklats så mycket tillsammans och fått ett så starkt band mellan oss. Vi litar på varandra och ställer upp för varandra.



Sv: tack så jätte mycket :D<3

2010-12-08 @ 18:52:25
URL: http://broddnyckel.blogg.se/
Postat av: Matilda&Vicky

Jag håller så med! Travare är underbara! Men kanske inte för någon som vill till SM eller högre. Men man kan tävla lite med dem och de är bäst att rida i skogen bra djur som nästan aldrig blir rädda för de har varit med om så mycket!

2010-12-08 @ 19:18:17
URL: http://vickysutbildning.blogg.se/
Postat av: Desiree

sv: jaha ok. fick du henne direkt från travbanan elr? <3

2010-12-08 @ 20:50:59
URL: http://teslans.blogg.se/
Postat av: isabelle

Ja hon ska tydligen vara väldigt trevlig:) Ja det var rätt akut hon står på ett "trav" stuteri vad jag fattade som och de ville inte använda henne i trav på grund av förkalkningen då det skulle bli lång igångsättning för "hektiska" trav pass:)

2010-12-08 @ 23:39:26
URL: http://towardslife.blogg.se/
Postat av: isabelle

Ja är inte helelr bra på detta med förkalkning. Men enligt veterinär ska det inte vara något problem så länge hon sättsigång försiktigt. Hon ska kunna ridas och tävlas om man vill som en vanlig häst. Så det skulle inte bli några hinder för henne, vad jag förstod:)

2010-12-09 @ 09:27:10
URL: http://towardslife.blogg.se/
Postat av: Desiree

sv:haha ok va bra !! :D jäg läste vad du hade skrivit o förstår vad du menar, håller med dig men en snabb trav har man inte i dom flästa populärast hästgrenarna/sporterna och så e det ett jobb att börja få dom börja galoppera igen, men om man som du får en travare som kan det så e det ju inga problem :) kram

2010-12-09 @ 10:48:20
URL: http://teslans.blogg.se/
Postat av: Bonnie

Problemet är nog att det oftast är fel folk som skaffar travare, de som inte kan nått och föräldrar som köper billigaste möjliga häst åt sina ungar- pannkaka av alltihopa.

Har själv travare och har aldrig fått nått negativt om det ens från det "äkta dressyrfolket"

2010-12-11 @ 13:12:33
URL: http://teamkarlsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0